post

Anlägga en egen endurobana

Enduro är en motorsport som körs på motorcyklar och på bana i krävande terräng. Som inom vilken sport som helst kräver enduron övning på bana och genom att bygga en egen enduroslinga, blir träning en enkel match då man inte behöver anpassa sig efter givna tider och slipper transport till och från.

Nu är det ju inte bara att sätta spaden i marken och börja bygga, det finns en hel del måsten även om du äger en stor bit mark. Markägaren ska ge sitt tillstånd, du behöver ett miljötillsånd från kommunen, ett tillstånd från Länsstyrelssen för miljöstörande buller, vilket kan bli prövat via en utredning igen, om grannarna klagar. Polisen behöver också ge sitt tillstånd och det kan krävas från tidigare nämnda instanser, ett medlemsskap i Svemo. Har du kollat upp alla dessa bitar och vad som gäller just dig, med ett klartecken för att börja bygga, då kan du plocka fram spaden.

Då en enduro banan inte enbart är slät och kräver en del markarbete, är det bra att kunna använda sig utav maskiner som hjälp. AMAS har kraftfulla verktyg för rivning, återvinning och sortering. Verktyg ämnade för rätt andamål underlättar arbetet avsevärt.

När du planerar en endurobana är det viktigt att tänka på kurvor och rakor samt hopp och hinder. För många kurvor, ger en bana som enbart kan köras på låga växlar. En fullstor bana brukar vara ca 1600 meter och tar i ungefär 2-3 minuter att köra runt. Planera in hopp och hinder på naturliga platser på marken, för att spara in kostnader på de massor du behöver. Tänk också på hur underlaget är från början och vart du ska lägga krutet. Banan kommer med största sannolikhet att sätta sig under första året och där marken lätt blir blöt kan det vara bra att inte planera in en sänka eller ett hopp med svacka, om du inte tänker lägga ner arbete på att dränera först.

Förutom en regelrätt endurobana kan man bygga en teknik bana. Det är en bana där man övar på de olika typer av kurvor man kan dyka på i en endurobana, liksom hopp och andra typer av hinder.

För att köra enduro är valet av motorcykel en smakfråga. Det finns ett stort utbud utav enduro hojar och i stort sett alla crossmärken har även endurohojar i olika storlekar. KTM har flera oilka typer, liksom Honda och Husaberg.