post

Vanliga fel på motorcykeln

motorcycle-cruiser

Så mycket som var tionde motorcykel ute i trafiken underkänns av Bilprovningen vid besiktning. Det kan därför vara god idé att göra en kontroll av sin motorcykel innan man ger sig ut på vägen efter att motorcykeln stått inne hela vintern. Men vilka fel är det man ska titta efter?

Det allra vanligaste är att fel hittas i strålkastarna, antingen hel- eller halvljuset, därefter kommer stopplyktorna som är det näst värsta området då motorcyklar besiktigas. Strålkastare och stopplyktor kan du enkelt kontrollera på egen hand.

Det tredje vanligaste felet är fel på däck. Kontrollera därför gärna att mönsterdjupet är tillräckligt. Mönsterdjupet på motorcykel får som minst vara en millimeter för att vara godkänt enligt Transportstyrelsen.

På fjärde plats kommer något som inte är helt lätt att kontrollera på egen hand, nämligen färdbromsarna. Det kan exempelvis vara dåliga bromsbelägg eller dålig rörelsereserv och det femte vanligaste felet är stötdämparna.

Både stötdämpare och färdbromsar kan vara bra att kolla med besiktningstekniker, eftersom de har stor inverkan på motorcykelns säkerhet och väghållning.